04 November 2017
Princen slaat een kloof
Kris Princen is in strijd voor de titel van Belgisch Rallykampioen 2017 en heeft geprofiteerd van de regen tijdens de tweede lus van de wedstrijd om zijn rivalen achter zich te laten.

Kevin Abbring (Peugeot 208 R5) werd het slachtoffer van een koppelingsprobleem in KP7 en verloor zo meteen ook het contact met Kris Princen (Skoda Fabia R5), nog voor de start van de tweede lus van de Rally van de Condroz 2017. En ondanks de kunsten van DG Sport, dat het haperende onderdeel in de voorziene tijd kon vervangen tijdens de assistentie in Hoei, moest de Peugeot-rijder eerst Cédric Cherain (Citroën DS3 R5) en daarna ook Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) aan zich laten voorbijgaan. Voor de winnaar van de editie 2015 was de blijdschap van de tweede plaats echter van korte duur. Aan de start van Villers-le-Bouillet (KP10), de laatste proef van de openingsdag, weigerde de alternator van de Cherains Citroën de dienst.

Na afloop van de eerste dag wordt de rally dus aangevoerd door een Skoda-duo, waarbij Princen een voorsprong op zak heeft van 38”4 op Verschueren. Een van beiden wordt de nieuwe Belgisch kampioen 2017, na afloop van deze 44ste Rally van de Condroz. Als de posities gelijk blijven, is de titel voor Verschueren.

De leider in het kampioenschap moet wel opletten voor de terugkeer van Kevin Abbring, derde op minder dan een seconde van de Fabia met startnummer 46. De officiële Peugeot België Luxemburg-rijder zit in een sandwich met de R5 van Verschueren en de WRC van Manuel Canal-Roblès, uitstekend vierde, een bewijs dat zijn vijfde plek in 2016 geen speling van het lot was.

‘Best of the rest’ is Bruno Thiry (Citroën DS3 R5), vijfde op minder dan een minuut van de leider. Hij heeft een duidelijke voorsprong in de ‘Belgian Battle’ met zijn stalgenoten François Duval en Kevin Demaerschalk. De voormalig viervoudig winnaar van de wedstrijd bleef een fractie voor Adrian Fernémont (Ford Fiesta R5), in zekere zin verlamd door de komst van de regen. Guillaume De Mevius (Peugeot 208 R5) levert dan weer een puike prestatie af bij zijn eerste rally met een R5. Hij eindigt de eerste dag op de zevende plek, voor François Duval (Citroën DS3 R5), Xavier Bouche (Skoda Fabia R5), Yves Matton (Citroën C4 WRC), Kevin Demaerschalk (Citroën DS3 R5), Bertrand Grooten (Skoda Fabia R5) en Mark Wallenwein (Skoda Fabia R5).

AAN HET WOORD

Bruno Thiry“Ik moet Caren Burton bedanken, de preparateur van mijn wagen. Bij iedere opmerking komt er een aanpassing die het weggedrag van mijn DS3 verbetert. Ik krijg meer en meer vertrouwen in mijn bolide.”

Vincent Verschueren“Vreemd genoeg ben ik meer zelfzeker op natte wegen dan op de droge proeven deze ochtend. Maar ik geef toe gestresseerd te zijn door de inzet van deze wedstrijd.”

Pieter Tsjoen (corijder Kevin Abbring) – “Eens het euvel hersteld was, functioneerde de auto naar behoren, maar Kevin was niet helemaal op niveau. Ik denk dat de crash in de regen tijdens de East Belgian Rally nog altijd in zijn hoofd speelt.”

François Duval“Ik amuseer me niet. Ik ben verplicht om op zeventig procent te rijden, anders riskeer ik schade. Er is iets niet pluis met de wagen. Ik herken de DS3 die ik bestuurd heb tijdens de Wallonie niet meer.”

Adrian Fernémont“Bij de eerste regenbuien heb ik de voet van het gaspedaal gehaald. Het bedrag voor de franchise bij een crash stemt tot nadenken… Op een droge ondergrond is het eenvoudiger om de limiet aan te voelen.”

Kris Princen“Cédric Cherain was bijzonder snel. Jammer van zijn opgave… Maar alles blijft fragiel. Ik ben wat bevreesd voor de twee doortochten in Strée morgen, aangezien het risico op lekke banden op onverhard altijd groter is.”

Yves Matton“De auto werkt goed, maar de regen heeft niet geholpen om aan vertrouwen te winnen, zeker als je weinig rijdt.”

Mark Wallenwein“De Condroz is een wedstrijd die ik al lang wou betwisten. Zelfs in mijn thuisland, in Duitsland, is het een mythe! Ik ben tevreden over mijn dag, ook al heb ik naar het einde toe te veel snelheid laten liggen. Het moet gezegd dat het enorm moeilijk is om de wegligging op bepaalde stroken in te schatten.”

Voornaamste opgaves na KP10

Ludovic Sougnez (Ford Fiesta R5): forfait – Ghislain De Mevius (Skoda Fabia R5): crash – Emmanuel Gonay (Citroën DS3 R5): alternator – Michaël Albert (Skoda Fabia WRC): crash – Francis Lejeune (Porsche 911 GT3): transmissie – Guillaume Dilley (Skoda Fabia R5): transmissie – Florian Jupsin (Renault Clio R3): crash – Polle Geussens (Toyota GT86 R3): crash – Cédric Cherain (Citroën DS3 R5): alternator – Stephan Hermann (Fiat Punto S1600): aandrijfas – Jean-Frédéric Collignon (Mitsubishi Lancer WRC): achtertrein – Cédric Busin (Mitsubishi Lancer): motor – Robin Maes (BMW M3): crash

04 Novembre 2017
Wervelende start