Facebook
Mobile
RSS

   
 
FR
Partners

Vous êtes un riverain, vous avez subi des dégradations ?
info@condrozrally.be
Tel085 25 26 06

10 Oktober 2011
Pieter Tsjoen pakt zijn 7de Belgische titel
Wat een waanzinnige finale ! De East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgisch rallykampioenschap, leek rustig naar de finish te kabbelen. Halfweg de wedstrijd had Pieter Tsjoen een kleine halve minuut voorsprong op zijn titelrivaal Alexandre Romain, die zich al bij de hiërarchie had neergelegd. Maar, het uitermate verraderlijke parcours had nog wat verrassingen in petto...

Voor Pieter Tsjoen begonnen de problemen op de achtste proef, toen zijn Citroën C4 WRC zwaar begon te sturen. De versnellingsbak en de hydraulica werd gewisseld tijdens de service, maar op de volgende proef, in Büllingen, gingen diverse verklikkerlichtjes branden.
"Allerlei lampjes op het dashboard begonnen te branden. De batterij leek te begeven en af en toe vielen de verstralers uit. Ik was door die problemen even afgeleid en op de voorlaatste proef sprong de wagen uit het spoor op het onverhard. We gleden in een haag. Zonder erg, maar de verstralers sneuvelden wel. Zonder degelijke verlichting en met amper 8" voorsprong, leek de zege verkeken, maar toen zagen we op de laatste proef plots de wagen van Alexandre Romain naast de baan liggen. Hij was van de baan gegaan. Even verder reden we nog lek, maar het liep toch nog goed af," vertelde Pieter Tsjoen, die niet alleen de East Belgian Rally won, maar ook zijn zevende Belgische rallytitel veilig stelde. Daarmee evenaart de Oost-Vlaming het record van Patrick Snijers.

Door de sortie van Alexandre Romain, maar ook door de opgave van Sébastien Sturbois, die de radiator van zijn Toyota Corolla WRC scheurde, eindigde Cédric Cherain nog op een ongelofelijke tweede plaats met zijn Renault Mégane RS. Cherain pakte niet alleen de winst in Klasse 3, maar hij kreeg ook de BFO Award als beloning voor zijn unieke prestatie. De titel in Klasse 3 werd definitief veroverd door Jonas Langenakens, die in de slotfase het tempo liet zakken om de titel veilig te stellen. Bij zijn debuut met een 4x4, meer bepaald een Mitsubishi Lancer EvoX, eindigde Cédric De Cecco op een onverhoopte vierde plaats, voor Bruno Blaise met zijn verrassend snelle Renault Clio.

In Historic was lokale specialist Rainer Hermann de sterkste met zijn Opel Ascona 400. Een andere Hermann, Stephan, domineerde met zijn Fiat Punto het RACB Criterium. Sébastien François had in het Criterium voldoende aan een 4de plaats om de titel veilig te stellen.
 

 
 
Previous
Lees meer