13 November 2011
Patrick Snijers pakt negende overwinning in Hoei
De 38ste editie van de Rallye du Condroz-Huy, getekend door het ongeval dat zaterdagnamiddag aan twee toeschouwers het leven kostte, kwam zondag op een respectvolle en ingetogen manier aan zijn eind. Patrick Snijers schreef aan de oevers van de Maas een negende overwinning op zijn naam, en bezorgde de MINI JCW WRC tegelijkertijd een eerste overwinning in België

Zaterdag was het de Ford Focus WRC08 van Bernd Casier die de beste start wist te nemen, voor de Peugeot 207 S2000 van Thierry Neuville en de MINI JCW WRC van Patrick Snijers. Het trio was gedurende de hele eerste lus voorin te vinden. Even moest de Ford-rijder de leiding uit handen geven, na een schuiver in Ben-Ahin (KP3), maar al snel wist Casier opnieuw orde op zaken te stellen. Hij wist een degelijke voorsprong bij elkaar te rijden, tot hij bij de tweede doortocht van Nandrin-Engis van de baan gaat. Voor de Ford zit de rally er op, Thierry Neuville neemt de leiding in handen. Patrick Snijers, op dat moment tweede, krijgt zijn bolide ondertussen steeds beter onder de knie, maar in de laatste lus krijgt hij af te rekenen met problemen met de benzinetoevoer. Op de Skoda Fabia S2000 van Freddy Loix, derde, laat het gebrek aan evoluties zich ondertussen voelen.

Op zondagochtend vertrekken Loix en Neuville niet meer. Patrick Snijers gaat in de eerste proef nog even rechtdoor, maar nestelt zich dan stevig aan de leiding. De zevenvoudige kampioen van België kent een rustige slotdag en tekent voor een negende overwinning in Hoei.

Ik heb het dit seizoen nog nooit zo lastig gehad om over het eindpodium te rijden. Ik had uiteraard in andere omstandigheden willen winnen. Wat er tijdens deze rally is gebeurd heeft ons allemaal diep geraakt en ik wens mijn medeleven te tonen aan de families van de slachtoffers, evenals mijn steun te betuigen aan de mensen die gewond raakten. Toch is dit mijn negende overwinning hier, de eerste voor MINI in België. Nochtans had ik op de slotdag voortdurende met problemen met de benzinetoevoer af te rekenen.”

Met een tweede plaats zet David Bonjean zijn beste resultaat uit het Belgisch kampioenschap neer. Met zijn Peugeot 307 WRC uit de ateliers van GPC had de Luikenaar de hele wedstrijd lang geen problemen.

Net zoals tijdens de rest van het seizoen eigenlijk. Deze auto wordt perfect onderhouden en staat helemaal op punt. Om middernacht kreeg ik een sms’je dat iedereen opnieuw aan de start zou verschijnen, dus heb ik er nooit aan gedacht dat zelf niet te doen. De wedstrijdleiding heeft een keuze gemaakt en die wou ik respecteren. Ik vind het wat spijtig dat er na het voorval van het jammerlijk drama opnieuw van alles werd bijgesleurd. Toch moeten we voor de toekomst een oplossing vinden om het publiek onder controle te houden, want niet iedereen lijkt te beseffen welke risico’s ze soms lopen.

Op het derde podiumtrapje staat, net zoals in 2010, lokale held Stéphane Lhonnay. Hij was in de wolken over zijn Mitsubishi Lancer EvoX uit de ateliers van Guy Colsoul.

Ik ben er mij terdege van bewust dat ik wat van de omstandigheden heb kunnen profiteren, maar ik sta nu al drie jaar op deze plek. Ik heb me wel wat vergist in de mogelijke gevolgen van het droge weer. Normaal gezien wordt de mechaniek dan wat meer op de proef gesteld, ik was verrast dat er niet meer opgaves waren. De ongebruikelijke zonnige omstandigheden hebben me een andere Condroz leren kennen.

Jean-Pierre Van de Wauwer, vierde, beleefde heel wat plezier in Wanze-Marneffe. “De mooiste chronorit van België, zonder twijfel. Met de Octavia WRC, hoewel niet meer van de jongste, heb ik me goed geamuseerd. Veel beter dan ik ooit had kunnen doen met een Mitsubishi. Met de Skoda moet je echt vechten om de goede rijlijn te houden.”

De Nederlander Vandenheuvel werd met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4 vijfde, voor de Renault Mégane RS van Cedric Cherain.

De jonge Kevin Demaerschalk (Peugeot 207 S2000) had op zaterdag heel wat differentieelproblemen, maar finishte sterk en legde uiteindelijk beslag op een zevende plaats, voor de Nissan 370Z van Chris Van Woensel. De top-10 wordt afgesloten door de Mitsubishi van Dominique Jullien, de in de slotfase wegens stukke bougies twee plaatsen verloor, en Raphael Aucquier, met zijn Citroën DS3 auteur van een mooie wedstrijd. Noteren we nog de mooie twaalfde plaats voor Julien Collette, die zijn enige wedstrijd in het Belgisch kampioenschap foutloos afwerkte.