12 Februari 2012
Latvala, een reus op ijs
Na een fel bevochten eerste wedstrijddag gaf Jari-Matti Latvala de zege in de Rally van Zweden niet meer uit handen, ondanks de druk van Mikko Hirvonen. De twee Finnen streden tot het eind, maar de Ford-rijder gaf geen krimp.

Tijdens de eerste wedstrijddag, afgewerkt in… Noorwegen, viel al een eerste belangrijk incident te noteren, toen Sébastien Loeb twee minuten verloor in een sneeuwmuur. De Fransman had zich tot dan toe in het debat om de leiding weten te mengen. Ondertussen schitterde Mads Ostberg, aan het stuur van een Fiesta WRC, maar naar het eind van de dag was het toch Mikko Hirvonen die met zijn Citroën DS3 WRC de leiding van de rally in handen had. Desalniettemin deed hij in de laatste proef van de dag een slechte zaak, door wat spijkers uit de banden en zo een handvol seconden aan Latvala te verliezen. De Fin van Ford nam zo de leiding in handen en zou die nooit meer uit handen geven.

Tot de laatste dag bleef Latvala echter aanvallen, want een lekke dag op twee proeven van het eind dwong hem tot op de streep alles te geven om voor de DS3 van zijn landgenoot te blijven. Ostberg, uiteindelijk derde, profiteerde van een lekke band voor Petter Solberg, die met zijn Ford Fiesta WRC dezelfde steen als Latvala had geraakt.

Evgeniy Novikov wist voor één keer uit de sneeuwmuren te blijven en de richtlijnen van Denis Giraudet op te volgen, waardoor hij met zijn Fiesta WRC naar de vijfde plek reed. Sébastien Loeb werd uiteindelijk zesde en scoorde bovendien de volle pot in de Power Stage van zondag. De Fransman behoudt zo de leiding in het de WK-tussenstand.

Na tijdens de Qualifying Stage voor een heel telegeniek moment te hebben gezorgd deed Thierry Neuville het tijdens de rally rustig aan. Hij tikte als 13de aan, en won nog een plaatsje na de tijdstraf  voor PG Andersson. Neuville deed een maximum aan ervaring op, wat hem misschien geen WK-punten, maar wel een goede score bij Citroën opleverde.

“Ik ben blij dat ik na de pech van de Monte Carlo in Zweden aan de finish ben geraakt. Ik heb niet echt veel aangevallen, maar volgend jaar zal ik sneller zijn! Het was de eerste keer dat ik in deze omstandigheden moest rijden, ik moest alles nog leren. Soms moest ik mijn nota’s heel wat aanpassen, want die bleken iets te optimistisch. Ik denk ik ook dat ik met de ervaring op sneeuw de komende rally’s op onverhard met meer vertrouwen zal kunnen aanpakken.”

Eindstand

1.  J-M. Latvala/M. Anttila (FIN-Ford Fiesta RS WRC) 3u18’28’3