09 April 2011
Pieter Tsjoen blijft ongeslagen
In het zonnige, maar frisse Tielt heeft de topfavoriet de 2de manche van het BFO Belgian Rally Championship gewonnen. Pieter Tsjoen werd vooraf quasi ongenaakbaar gewaand in de TAC Rally met zijn Citroën C4 WRC, maar uiteindelijk bleek dat de regerende kampioen van België nog flink aan de bak moest om een sterk rijdende Alexandre Romain achter zich te houden. De derde podiumplaats ging naar Melissa Debackere, die met haar Subaru Impreza WRC een foutloze wedstrijd afleverde.

Pieter Tsjoen controleerde van start tot finish, maar niet zonder problemen: "Dit is een parcours waarop je moet rijden met een wagen die je door en door kent. Dat is met de Citroën C4 WRC nog niet het geval. Ik moest nog zoeken naar de ideale rempunten. Dat ging beter toen we de rembalans hadden aangepast, want aanvankelijk blokkeerden de wielen bij het aanremmen. En, dankzij een foutje van Alexandre Romain op KP 4 kon ik mijn voorsprong controleren." Maar, Tsjoen maakte het zichzelf nog lastig: "Even een gebrek aan concentratie. Ik miste mijn rempunt en schoof rechtdoor. Ik gaf wat gas bij om over de greppel te geraken... Gelukkig bleef de schade beperkt tot 20" tijdverlies."

Alexandre Romain kwam in de slotfase nog sterk opzetten, maar hij strandde toch op 18" van Tsjoen. "Dat foutje in het begin van de wedstrijd, toen ik even rechtdoor ging, was er teveel aan. In de slotronde heb ik niet teveel risico's genomen."

Na een perfecte wedstrijd, behaalde Melissa Debackere een prima derde plaats. Daar had David Bonjean kunnen eindigen, maar na een sterke opening van de wedstrijd, schoof de Peugeot-rijder in de derde ronde in de gracht wat hem anderhalve minuut kostte. Paul Lietaer maakte in de slotfase nog een schuiver op De Poelberg, wat een kleine halve minuut kostte, maar de Polle zette zich schrap en hield Freddy Loix van de 4de plaats. Loix, die vooral in de openingsfase tijd verloor door een verkeerde bandenkeuze, strandde op de 5de plaats. "We hebben hier echt het maximum uit de Skoda Fabia S2000 gehaald. Vanaf de eerste ronde zat ik al op de limiet. Meer zat er echt niet in op dit parcours tegen zoveel WRC's," lachte Freddy, die na een nachtje slapen naar Gran Canaria vertrekt voor de 2de manche van het IRC. Achter Andy Lefevere, die een supersterke wedstrijd reed met zijn BMW M3, eindigde Didier Duquesne op de 7de plaats, net voor David Bonjean en Jeroen Swaanen, de grote winnaar voor het Nederlands kampioenschap. In de slotronde werd Timothy Van Parijs nog uitgesloten wegens een probleem bij de start van de proef in Schuiferskapelle (door een elektronisch probleem stond hij langer dan 20" in de startzone), wat hem een 6de plaats kostte. Patrick Snijers viel na KP 4 uit door een lekkende pomp van de stuurbekrachtiging, terwijl de tweede Octavia WRC van Bart Maes ook de strijd moest staken wegens een gescheurde katalysator.

In Klasse 3 ging de zege makkelijk naar Jonas Langenakens, terwijl in Klasse 4 de Nissan 370Z van Chris Van Woensel te sterk was voor de Porsches. De Klasse 5 werd overtuigend gewonnen door de Nederlander Hermen Kobus met een Clio R3. In Klasse 6 ging de overwinning naar Kevin Demaerschalk met zijn Citroën C2-R2 Max. Bovendien legde de jonge piloot uit Hoeilaert wagens met meer vermogen het vuur aan de schenen.

In Historic ging de zege naar Didier Vanwijnsberghe voor Tuur Vanden Abeele en Geert Vandoorne. Bart Du Jardin zegevierde in het Criterium.