08 November 2015
Eerste succes in Hoei voor een oppermachtige Cédric Cherain!
Na een eerder voorzichtige start nam het duo in de Citroën DS 3 WRC met het nummer 6 al snel het voortouw. Daarna duldden ze geen enkele tegenstand meer en tekenden voor alle besttijden van de tweede dag.

Kris Princen (Peugeot 205 T16) hield in de eerste lus nog even de schijn hoog door een gedurfde bandenkeuze en door volop in de aanval te gaan. Maar een lekke band in één van de twee stukken onverhard van Marchin, werd hem fataal. Het kostte hem meer dan 4 minuten.

Daarna was het Stéphane Lefèbvre die overnam en het tempo van de leiders probeerde te volgen. Een lekke band in de eerste passage op Marchin zette hem ook achteruit. Ondanks een prachtig slot van de eerste dag diende de Fransman zich neer te leggen bij de feiten: ook als hij stevig in de aanval ging, vermocht de DS3 R5 niets tegen de DS3 WRC op het zeer snelle parcours dat er op zondag steeds droger begon bij te liggen. Eén minuut en éénenveertig seconden scheidden uiteindelijk de beide koplopers.

Op zondag verplaatste het interessegebied zich naar de strijd om de 3de plaats met Xavier Baugnet (Ford Fiesta R5), David Bonjean (Citroën C4WRC) en Yves Matton (DS 3 WRC). De Ford rijder kon niet veel stellen tegenover de WRC’s, maar Yves Matton nam snel de overhand en was op weg naar een tweede opeenvolgend podium in Hoei toen de bediening van zijn versnellingsbak stuk ging in de voorlaatste chronorit (Villers). Yves Matton en Xavier Portier sleepten zich toch nog tot het de aankomst van de rally maar verloren veel tijd met dit avontuur en ze vielen terug naar een 5de eindklassering.

David Bonjean kwam dus als winnaar uit deze strijd om de derde trede van het podium. Het werd een mooie beloning voor de Luikenaar die slechts af en toe deelneemt aan rally’s en die opnieuw moest wennen aan het wedstrijdritme.

Xavier Baugnet toonde zich het gehele weekend de snelste van de rijders op Ford Fiesta R5 en hij heeft zeker deze 5de plaats niet gestolen. Het was de tweede keer dat hij in Hoei aantrad met deze wagen. “Alles verliep zeer goed en de wagen kende geen enkel probleem. Buiten een lekke band op Marchin hebben we niets te melden! We zijn al tevreden dat we tweede eindigen binnen de R5’s en dat we aan de voet van het podium staan!”

OP deze tweede wedstrijddag dreef Benoît Allart aan het stuur van zijn Skoda Fabia WRC het tempo op en haalde een overtuigende 6de plaats binnen, net voor Guillaume Dilley die zijn doelstelling haalde: aan de finish komen met deze DS 3 R5 die hij nog maar pas mocht ontdekken. De Belgische vice-kampioen vervulde zijn deel van het contract.

De top 10 werd vervolledigd door de gentleman driver Jourdan Serderidis, die zijn DS3 WRC veilig binnen bracht en door Olivier Collard, die zijn categorie “A8” wint met zijn Mitsubishi Evo X.

Yvan Müller had in deze top 10 moeten zitten maar een lekke band in de voorlaatste klassementsproef deed hem terugvallen naar de 11de positie.

Goed, dat is rally, dat vind ik niet erg. Vooral dan nog omdat ik me hier heb geamuseerd, veel heb bijgeleerd en vooral heb genoten van de uitstekende sfeer die er heerst rond deze wedstrijd. Eerlijk gezegd, een prachtig weekend!”

Een zeer positieve eindbalans dus voor deze 42ste editie van de Rally van de Condroz, gekenmerkt door een gedisciplineerd publiek dat geen enkele annnulering van een proef veroorzaakte. Langs de zijde van de deelnemers was er, ondanks het feit dat net zoals elk jaar er velen van de baan gingen, geen enkele gewonde te betreuren. 98 wagens van de 142 die de start namen, bereikten de aankomst.

De Top 15

1.       Cherain-Leyh (DS 3 WRC) 1u24.29.6

2.         Lefebvre-Tsjoen (DS 3 R5)  op 1.41.3

3.         Bonjean-Dubois (Citroën C4 WRC) op 4.10.3