12 November 2019
Een positieve bilan overschaduwd door ongehoord gedrag
Op sportief vlak is de 46e editie van de Rally van de Condroz een heuse grand cru gekenmerkt door een dubbele strijd, één voor de overwinning en één voor het Belgisch kampioenschap, die onzeker bleef tot de allerlaatste klassementsproef van de rally. Stéphane Lefèbvre wint de wedstrijd en haalt daarmee zijn tweede opeenvolgende overwinning binnen waardoor Ford de eerste "scratch" overwinning van de Ford Fiesta R5 2e generatie op haar naam kan schrijven. Het kampioenschap gaat naar Adrian Fernémont, die dankzij een standvastig seizoen de titel binnenhaalde, met twee overwinningen en een uiterst regelmatige Condroz. De piloot uit de Ardennen behaalt daarmee zijn eerste titel en staat tegelijk symbool voor het nieuwe elan van de Belgische rally.

Ook op vlak van veiligheid kunnen we van een positieve bilan spreken. Zoals het vaak het geval is tijdens de rally van de Condroz, wordt er al wel eens uit de bocht gegaan, maar geen enkele piloot of co-piloot liep serieuze verwondingen op. Belangrijker nog is dat het publiek massaal gehoor heeft gegeven aan het respecteren van de veiligheidsvoorschriften. Met uitzondering van een paar enkelingen die wat neutralisaties van de wedstrijd veroorzaakten, werd de wedstrijd gereden met volledig respect van de richtlijnen.

Het ongepaste gedrag van enkele onverlaten kan echter niet door de beugel. Gebruik maken van de rally om privéeigendommen te betreden, planten te vernielen en zelfs illegale praktijken uit te voeren met voorbedachte rade, brengt de reputatie van de wedstrijd alsook de positieve ingesteldheid van het merendeel van de bewoners grote schade toe. Deze "hooligans" denken dat ze alles gepermitteerd zijn door in de velden te rijden met hun quads en 4x4's, door prikkeldraad zomaar door te knippen met een kniptang en privéterrein kapot te rijden, zelfs huizen in opbouw te beschadigen. Zij horen in dezelfde klasse thuis als voetbalsupporters die de toegang tot de stadia worden ontzegd. De organisatoren - en niet alleen die van de Rally van de Condroz - moeten rekening houden met dergelijke storende elementen en alles moet in het werk gesteld worden opdat deze individuen kunnen gepakt en vervolgd worden tijdens hun schadelijke activiteiten en het niet respecteren van de signalisatie aangebracht tijdens de wedstrijd. Bovenop de reputatie en het verdere bestaan van de rally die hierdoor in het gedrang komen, weegt de kost voor de herstelling van de schade die deze onverlaten aanbrachten - die zelfs geen toegangsticket kopen voor de wedstrijd - zeer zwaar door op het budget dat zo al heel erg strak is.

We spreken opnieuw af in 2020, meer bepaald in het weekend van 6 tot 8 november voor de 47e editie, waarvan we hopen dat ze al even intens, spectaculair en veilig wordt... zonder de aanwezigheid van de hooligans die niks te maken hebben langsheen het parcours.