Ze verzorgen zoals steeds een groot deel van het spektakel tijdens de proeven van het Belgische kampioenschap want ze worden tijdens de klassementsritten van de Condroz dikwijls in handen gegeven van echte artiesten van de slip-kunst. en de omstandigheden zijn daar steeds ideaal om zich volop te kunnen uitleven…. “Ze”, dat zijn natuurlijk de wagens van de categorie Historics, die in drie opeenvolgende “groepen” zullen te zien zijn op de rally van de Condroz.
De eerste groep, met de nummers van 55 tot 61, herbergt de overgebleven kandidaten voor de nationale titel (Tobi Vandenberghe op Opel Kadett GT/ en Dirk Deveux op Ford Escort RS Mk2), maar ook echte sprinters in hart en nieren zoals Paul Lietaer, Raphael De Borman en Didier Vanwijnsberghe (Ford Escort RS Mk2), Tom Van Rompuy (Opel Kadett GT/E) en Frédéric Bouvy (Ford Escort RS Mk1). Deze laatste, de meest “rally-rijdende” circuitrijder, zal worden bijgestaan door “de gekke apotheker” Eric Gressens, die al even goed thuis is in het copiloot-zitje dan achter het stuur van zijn VW Fun Cup.
De tweede groep ziet de Porsches 911 van Roland De Bargligli en Jean-Marc Thirion, de Ford Escorts RS Mk2 van Patrick Deblauwe en Bjorn Hamiaux, de Escort Mk1 van Marijn Hoens en de Opel Manta van Yves Oblin. Deze achterwiel aangedreven wagens voeren de nummers 95 tot 100 en komen net achter hun “moderne” zusterwagens: de BMW ’s 330i van Christophe Noleveaux en de M3 van Jonathan Banier.
Een laatste detachement van Historics wordt verwacht vanaf het nummer 138. Daarin vinden we de BMW E30 van Tom Ceuppens, de originele Mercedes 190E 2.3-16 van Antoine Roiseux, de VW Golf van Robert Denis en de Toyota Corolla van Alain Threis.
Keywords :
Condroz, Historics, Ford Escort RS, Opel Kadett GT/E, Porsche 911