01 November 2014  -  Condroz Rally
Een lawine aan opgaves. De Subaru rijder aan de leiding
Dag 1: Princen voor Meeke
Op het einde van deze eerste wedstrijddag is Kris Princen de leider van de Condroz rally. Hij heeft 13" voorsprong op Kris Meeke terwijl Freddy Loix op de derde positie in hinderlaag ligt.

De ene Kris gaat dus voor aan de andere: Princen (Subaru Impreza WRC S12B) eindigde aan de kop van de wedstrijd na deze eerste rallydag in de Condroz, met 13" voorsprong op Meeke (Citroën DS3 R5). Beide rijders bleven uit de problemen, in tegenstelling tot een groot deel van de andere favorieten. Op de derde plaats vinden we Freddy Loix (Skoda Fabia S2000) op 30"8, teruggeslagen door twee lekke banden. Gelukkig zonder al te veel tijdsverlies (tweemaal een tiental seconden).

Achter dit trio verschijnt Eric Cunin (Skoda Fabia WRC) op de vierde plaats nadat hij een perfect parcours realiseerde, zonder enige fout. Hij verwachtte zich waarschijnlijk niet aan een dergelijk feest... Maar bovenop zijn prestaties van uitstekend niveau op de klassementsproeven, profiteerde de Fabia rijder ook van een golf aan opgaves die de kopgroep decimeerde.

De lijst van de pechvogels is even lang als welluidend: Petter Solberg (Citroën C4 WRC - turboslang en brandje), Yves Matton (Citroën Xsara WRC - koppeling, maar hij vertrekt zondag in Rally2), Cédric Cherain (Ford Fiesta R5 - ging van de baan toen hij met Kris Meeke in strijd was voor de 2de plaats), Xavier Bouche (Ford Focus WRC - ophangingsarm gebroken terwijl hij op een derde positie lag), Bertrand Grooten (Citroën DS3 WRC - van de baan), Chris Van Woensel (Subaru Impreza WRC - stuurbekrachtiging), en Alexandre Busin (Skoda Fabia WRC - brandje) moesten al de handdoek in de ring gooien in deze erg bewogen dag die baadde in een mooi lentezonnetje en voor tienduizenden toeschouwers. Pieter Tsjoen (Peugeot 208T16 R5) en David Bonjean (Citroën Xsara WRC) werden trouwens slachtoffer van lekke banden die hun duur te staan kwamen.

Buiten Eric Cunin, waren er nog andere rijders die zich naar voren hesen op zeer benijdenswaardige posities in de hierarchie. Op de voorste rij van deze schitterende outsiders zien we Ludovic Sougnez (Mitsubishi Evo9 R4), uitstekend 6de voor zijn eerste rally aan het stuur van een 4X4, maar eveneens Xavier Baugnet en Davy Vanneste (beiden op Ford Fiesta R5) en de "onverwoestbare" Jean-Pierre Vandewauwer (Porsche 997), die ook in de kopgroep zit hoewel hij zijn mooie GT3 pas voor de eerste maal in een rally bestuurt. Ondanks een lekke band vinden we David Bonjean op een 9de positie terwijl Matthias Boon (Subaru Impreza STi) alle ingewijden enkele mooie momenten laat herleven door zich binnen de top 10 te hijsen.

Officieuze klassering na dag 1: 1. Princen-Kaspers (Subaru) 1u13'41"3 ; 2. Meeke-Nagle (Citroën DS3 R5) +13"0 ; 3. Loix-Gitsels (Skoda Fabia S2000) +30"8 ; 4. Cunin-Balcaen (Skoda Fabia WRC) +2'12"8 ; 5. Tsjoen-Chevaillier (Peugeot 208T16 R5) +2'30"6 ; 6. Sougnez-Maxwet (Mitsubishi Evo9) +2'48"7 ; 7. Baugnet-Lecomte (Ford Fiesta R5) +3'27"5 ; 8. Vanneste-Snaet (Ford Fiesta R5) +3'59"5 ; 9. Bonjean-Dubois (Citroën Xsara WRC) +4'14"9 ; 10. Vandewauwer-Marnette (Porsche 997) +4'24"2 ; enz.

Condroz Rally   01 Novembre 2014
Hydraulische problemen