26 Februari 2011  -  BRC
Rally van Haspengouw
Pieter Tsjoen overklast de wedstrijd
Pieter Tsjoen heeft bevestigd dat hij dit seizoen de te kloppen man is in het Belgisch rallykampioenschap. Met 12 snelste tijden op de eerste 13 proeven domineerde Tsjoen het gebeuren, voor hij in de slotfase het voetje lichtte. De Oost-Vlaming won uiteindelijk met 3'45" voorsprong op zijn naaste achtervolger.

-"Ik kan niet zeggen dat ik me in deze rally geamuseerd heb, want op dit extreem gladde en vettige parcours, durfde ik geen risico's te nemen. Ik heb het volledige potentieel van de Citroën C4 WRC niet kunnen benutten, vertelde Pieter na de finish. Ik heb gewoon proper en efficiënt gereden om de finish zonder problemen te bereiken en zo maximaal punten te scoren voor het kampioenschap."

Alexandre Romain, van wie flink wat weerwerk verwacht werd met de andere C4 WRC, bleek nooit in staat om Tsjoen te bedreigen. In de eerste ronde verloor hij heel wat tijd, maar vanaf de tweede ronde kon hij drie keer de chrono's van de leider benaderen, tot hij in de fout ging op KP 10.

-"De achtertrein brak bruusk uit op een modderige weg en we begonnen te schuiven aan hoge snelheid. Ik was machteloos, vertelde de Luxemburger. We raakten vooraan het decor, maar de mechaniek was intact, zodat we de wedstrijd konden uitrijden. Bij de start van KP 11 liet ik de motor afslaan. Ik dacht dat de derde plaats verkeken was, want het duurde even voor ik de startprocedure weer gelanceerd had. Ik reed aan mijn tempo verder. Op de laatste proef reed ik de scratch zonder aan te vallen, waardoor ik nog nipt voor Melissa Debackere eindigde."

Achter Tsjoen wijzigden de posities regelmatig, vooral door verschillende foutjes. Een piloot reed daarentegen een perfecte wedstrijd en dat leverde hem een prachtige en overhoopte tweede plaats op: de jonge Jonas Langenakens.

-"Om de scratch te rijden op KP 3, heb ik zwaar aangevallen, vertelde hij. Het was in Zepperen een paar keer nipt, maar we bleven foutloos. De rest van de rally heb ik me maximaal geconcentreerd. Deze kans mocht ik niet laten liggen. Ik had nooit gedacht dit weekend tweede te worden. Dit is fantastisch."

De andere scratch, op KP 11, werd gedeeld door Bernhard Ten Brinke en Raphaël Auquier. De eerste was in Super 2000 snel verlost van Bruyneel, die uit koers werd gezet wegens illegale service na een cardanbreuk in het wedstrijdbegin. In zijn tweede wedstrijd met de Skoda Fabia, leverde de Nederlander een prima prestatie. Auquier wisselde goede chrono's af met minder goede tijden en foutjes, al werd dat minder zwaar afgestraft dan de schuiver van Lhonnay, die zwaar van de baan ging op KP 13, toen hij op de 4de plaats stond. Ook Van der Marel (3' op KP 10) en Van Colen (koprol op de laatste proef) gingen in de fout.

Andere knappe prestaties waren er van Marc Streel, 7de met een "oude" Lancer Evo6.5 en Kris Princen, veruit de snelste in 2WD en knap 8ste voor de Impreza WRC van Bonjean. Dirk Deveux won de wedstrijd in Historic voor Tom Tytgat.

BRC   26 Février 2011
Rally van Haspengouw