12 September 2011  -  WRC/IRC
Mecsek Rallye
Uitzonderlijke prestatie van Thierry Neuville
De 45ste Mecsek Rallye, achtste manche van de IRC, kende een ontzettend spannend slot, vooral dankzij Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul, die het in de loop van de dag alsmaar beter deden. De rijders van Peugeot België-Luxemburg legden uiteindelijk beslag op de tweede plaats, op amper acht tienden van een seconde van de overwinning.

Op zondagochtend, bij de start van de zes chronoritten van de laatste etappe, lag Thierry Neuville op de derde plaats, op 21,4 seconden van leider Andreas Mikkelsen. Het verschil met Jan Kopecky, tweede, bedroeg 12,7 seconden. Al in de eerste chronorit van de dag maakt Neuville bijna de helft van zijn achterstand op Kopecky goed. Zo wordt de tweede plaats een realistisch doel, tot Thierry in KP10 meer dan 10 tellen moet toegeven.

“Mijn schuld,” geeft Nicolas Gilsoul grif toe. “Thierry had me net een correctie voor een nota doorgegeven en ik was te laat met de volgende.”

De 207 S2000 stormde in zesde versnelling richting een bocht die in derde moest worden genomen. ”Thierry beschikt over een fenomenale ‘car control’,” vervolgt Gilsoul. “Hij trok bewust de handrem aan, kwestie van de wagen helemaal om te smijten. Zo wisten we een paal te vermijden, maar we moesten wel even achteruit vooraleer we konden verder rijden.”

De rijder van Peugeot is niet onder de indruk van het incident en vertrekt opnieuw met het mes tussen de tanden. In KP11 en KP12 is hij met voorsprong de snelste, en nadert hij tot 18,7 seconden op Mikkelsen en 8,3 seconden op Kopecky. Er blijven nog twee chronoritten te gaan. De twee Skoda-rijders voelen de hete adem van de Peugeot-rijder in de nek. In KP13 gaat Mikkelsen, al van bij de start op de eerste plaats, van de weg.

“Ik moest zowat twintig minuten wachten op de startlijn. Toen ik hoorde dat de bemanning OK was, was ik gerust gesteld, maar ik was wel verplicht om te starten met koude banden”, legt Thierry uit.

De rijder wist toch de snelste tijd neer te zetten. Nu echt helemaal in het ritme trekt hij in de laatste proef voluit ten aanval en maakt 7,3 seconden goed op Kopecky. Slechts acht tienden van een seconde te weinig om de Tsjech de eerste plaats te ontfutselen.

Freddy Loix wil altijd winnen. En als dat niet gebeurt, kan hij niet tevreden zijn met  het resultaat. Zelfs al wist hij in de Mecsek Rally, een derde plaats te behalen. “Het klopt dat ik niet tevreden ben over mijn prestatie in Hongarije”, vat de Belg  samen. “Maar ik heb nu wel een podiumfinish meer achter mijn naam staan.  Daardoor kan ik naar de tweede plaats in de tussenstand klimmen. Eens te meer  bleek mijn Skoda Fabia Super 2000 ontzettend betrouwbaar.”

Op zaterdagavond bezette Freddy de vierde plaats, voldoende om de slotdag met het  mes tussen de tanden aan te vangen.  “Al in de laatste proef op zaterdag had ik het ritme wat verhoogd, dat ben ik tijdens  de eerste chronoritten van zondag blijven doen”, legt Freddy uit. “Maar ik moest  snel vaststellen dat ik mijn achterstand op de koplopers niet zou kunnen goedmaken.  Ik heb me dan maar beperkt tot het vasthouden van mijn positie.”

De rijder van het Skoda is er niet de man naar om lang stil te staan bij wat hij zelf als een mindere prestatie beschouwt. “Ik kijk al uit naar de Sanremorally, die over minder dan twee weken van start  gaat”, benadrukt de Belgische rijder. “Het is een rally die me nauw aan het hart  ligt. Geloof me vrij, ik zal mijn lessen trekken uit deze wedstrijd en voluit mijn kans  gaan.”

BRC   11 Septembre 2011
Omloop van Vlaanderen
Pieter Tsjoen… met de hakken over de sloot
Condroz Rally   14 Septembre 2011