Ben je altijd in contact gebleven met Citroën Sport ?
"Toen ik voor Citroën Sport werkte, deed ik zowat van alles, van team manager tot hoofd van de klantenafdeling. Ik werkte onder de hoede van Guy Fréquelin, die me van heel wat verschillende taken laten proeven. Nadien stichtte ik mijn eigen bedrijfje, MY Racing, dat in de Benelux en Duitsland de onderdelen van Citroën Racing verdeelde, vooraleer ik me waagde aan het prepareren van de C2R2 en DS3R3. Je zou dus wel kunnen stellen dat ik altijd een bevoorrechte relatie had met het merk, ja."
Wat zijn je sterke punten ?
"Hard, strikt en efficiënt werken! Ik sta nu ook veel meer open voor andere dingen dan vijf jaar geleden, want ik bezocht ondertussen heel wat klanten in het Midden-Oosten en die werken niet altijd op dezelfde manier als wij."
Wat zijn je zwakheden?
"Ik zeg graag waar het op staat, dus soms vergeet ik de nodige nuances te leggen. Maar daar werk ik aan door twee keer na te denken en niets overhaast te doen."
Wat zijn de doelen waaraan je moet beantwoorden?
"Mijn inrijperiode was heel kort, want de Monte Carlo volgt al snel. Maar ik ken het team goed en ik moet enkel de mensen leren kennen die er nog niet waren toen ik vertrok. Ik zal ook proberen elke mogelijke spanning weg te werken, opdat het team helemaal perfect kan functioneren. Het is niet voor niets dat het team de bijnaam ‘Rode Leger’ heeft!"
Kan je een Belgische toets aanbrengen?
"Ik ben niet van plan een revolutie te ontketenen, maar wil wel proberen om beetje bij beetje de periode na Loeb voor te bereiden, door onze jonge rijders van de juiste middelen te voorzien. En we moeten ook klaar staan voor 2013, als Volkswagen er dezelfde middelen als wij zal tegenaan gooien. Wat niet wil zeggen dat ik de inspanningen die Malcolm Wilson heeft geleverd om Ford dit jaar in het WK Rally aan de start te brengen niet kan appreciëren."
Keywords :
yves, matton, citroen, sport, 2012, monte carlo, WRC