07 Oktober 2014  -  Condroz Rally
Petter Solberg met Citroen en Marc VDS naar Condroz-Rally
Dankzij de verenigde krachten van het team Marc VDS - de hoofdpartner van het initiatief - en Citroën Belux zullen de kleuren van Citroën tijdens het weekend van 1 en 2 november 2014 opnieuw goed vertegenwoordigd zijn aan de oevers van de Maas.

Yves Matton zal wederom met de ondersteuning van Daniel Elena zijn prestatie van 2013 proberen over te doen, terwijl wereldkampioen rally 2003 en kersvers wereldkampioen rallycross 2014 Petter Solberg zich voor het eerst aan de Rally van de Condroz waagt, eveneens aan het stuur van een WRC-wagen van het merk met de dubbele visgraat.

- “Ik ben erg blij dat ik opnieuw achter het stuur mag kruipen van een Citroën C4 WRC”, glimlacht Petter. “Ik heb uitstekende herinneringen aan de C4 van toen ik er WRC mee reed. Vandaag leg ik me helemaal toe op de rallycross. Bovendien heb ik al twee jaar geen rally meer gereden. Ik zal dan ook ongetwijfeld wat tijd nodig hebben om er terug in te komen. Dat geldt ook voor mijn corijder, Phil Mills. De laatste keer dat we samen reden was in 2010. Het zal even oefenen zijn met de nota’s (lacht). Ik kijk enorm uit naar de Condroz-rally, omdat er naar verluidt een bijzondere sfeer heerst in het Belgische rallygebeuren. Ik heb al een voorsmaakje gehad in Mettet. Op deze manier kan ik mijn wereldtitel in de rallycross waardig vieren. Ik doe deze one-shot met Citroën in de rally met plezier, omdat we altijd al uitstekende relaties hebben gehad met Citroën Racing.

Voor Yves Matton staat de Rally van de Condroz al jarenlang met stip genoteerd in de agenda.

- “Eens je hem met een WRC-wagen hebt gereden, is het moeilijk om te weerstaan aan de verleiding om er elk jaar opnieuw te staan met een erg performante auto,” glimlacht de directeur van Citroën Racing. “Ik ben ook lid van de Motor Club de Huy en zal nooit vergeten dat het de Rally van de Condroz was die bij mij de passie voor de autosport heeft losgeweekt, en dan zeker voor de rally. Ik sla opnieuw de handen in elkaar met Daniel Elena, zodat professionalisme en humor gegarandeerd zijn in de cockpit. De deelname van Petter Solberg stamt voort uit dezelfde filosofie: Petter is een echte liefhebber en viert in Hoei zijn wereldkampioentitel in de rallycross, die hij verzilverde aan het stuur van een Citroën, het merk waaraan hij al jarenlang trouw is. Hetzelfde geldt overigens voor Kris Meeke, die deelneemt met een officiële DS3 R5. We verschijnen dus gezamenlijk aan de start – met alle drie de ambitie om ervan te genieten, het publiek spektakel te bieden en de prestaties van Citroën in de verf te zetten.

Marc van der Straten-Ponthoz, de oprichter van het beroemde Marc VDS Racing Team, reageerde enthousiast op het initiatief en besloot om hoofdpartner te worden van de Citroën WRC’s die bestuurd worden door Petter Solberg en Yves Matton tijdens de Rally van de Condroz:

- “Het concept dat de initiatiefnemers voorstelden, was erg overtuigend en ik heb dan ook niet getwijfeld om met team Marc VDS mee in het avontuur te stappen. Dat betekent niet dat we ons volop op de rally gaan storten. Met dit partnerschap kunnen we de activiteiten van ons team in de autosport promoten, wat gezien de wat mindere resultaten in vergelijking met die van onze motorsportprogramma’s welkom is. Onze aanwezigheid tijdens de Rally van de Condroz aan de zijde van enkele grote namen vormt een mooi visitekaartje voor Marc VDS Racing Team. Op die manier houden we ook de traditie die mijn vader geïnitieerd heeft – het ondersteunen van de autosport – in ere.

Als woordvoerder van de Motor Club de Huy verklaarde Olivier Rocourt opnieuw bijzonder trots te zijn op de mooie affiche voor de Rally van de Condroz, die mede tot stand kon komen door de steun van diverse partner.

- “Dit initiatief kon worden uitgewerkt dankzij de inzet van diverse spelers, waaronder Yves Matton, maar ook een mediapartner als de RTBF. Met de Motor Club de Huy hopen we elk jaar opnieuw een mooi deelnemersveld te kunnen voorstellen en de Rally van de Condroz de dynamiek te geven die het publiek verdient. Vorig jaar was een bijzonder geslaagde editie, met de uitzonderlijke deelname van Sébastien Loeb. Maar ook dit jaar hebben we met Petter Solberg een rijder van wereldklasse kunnen strikken:  hij is immers de eerste coureur die zowel tot wereldkampioen rally als wereldkampioen rallycross werd gekroond.

Condroz Rally   06 Octobre 2014
Meeke heeft al het juiste petje