De grote winnaar van deze 46e Rally van de Condroz is Stéphane Lefèbvre, quasi van begin tot eind aan kop van de wedstrijd. Bijgestaan door zijn trouwe teamgenoot Thomas Dubois joeg de Fransman de gloednieuwe Ford Fiesta R5 II die hij net leerde kennen naar de kop. Hij werd het ganse weekend onder druk gezet door Bedoret en Fernémont maar de winnaar van 2018 toonde nogmaals dat hij het spel perfect beheerst en hij op zijn gemak was in de wel zeer specifieke omstandigheden van deze Condroz.
De broederlijke strijd tussen Guillaume en Ghislain de Mevius is uiteindelijk in het voordeel van de eerste uitgedraaid, hij eindigde op de 2e plaats van het podium met 20 seconden voorsprong op zijn broer. Een Ford, een Citroën en een Skoda, de tiercé van de top is gevarieerd. Een klein weetje, sinds de Omloop van Vlaanderen 2013 (Loix, Ford Focus WRC) won geen enkele Ford nog een rally van het Belgisch kampioenschap...
Achter deze eerste vier alleen maar gelukkige teams die de top 10 opvullen : Cédric de Cecco (Skoda), die blij was deel uit te maken van de Top 5 (6e vorig jaar), Xavier Bouche (VW Polo) die zijn beste Condroz reed sinds jaren, Olivier Collard, die mikte op een Top 10 plaats en dus meer dan tevreden is met zijn 7e plaats, Davy Vanneste, die de Citroën C3 R5 van DG Sport net ontdekte en de valkuilen van het parcours wist te overwinnen, PJM Cracco, die zaterdag slecht vertrokken was en zijn tempo moest verhogen tot op het punt dat hij de beste tijd reed in de fameuze laatste etappe en Bastien Rouard, die heel erg gelukkig was dat hij in extremis toch nog in de Top 10 eindigde. En we mogen daar ook nog de "rookie" Maxime Potty bijtellen, die zich goed wist te verdedigen bij zijn eerste ervaring in de R5 en de Condroz.
Bij de teleurgestelden vinden we voornamelijk Sébastien Bedoret, die echt de bal heeft misgeslagen, maar ook Vincent Verschueren, die nooit echt bij de eersten was en die tenslotte ook in de laatste klassementsproef in de val liep (hij verloor 10' en eindigde 21e) en Pierre-Louis Loubet, die zich meerdere malen liet verrassen door de eigenheid van het parcours en echt wel meer verwachtte dan een 15e plaats.
In de andere categorieën merken we het foutloze parcours op van Pascal Gaban (Porsche), zonder concurrentie in RGT en 22e in het algemeen klassement. De 24e plaats van Cédric Verhees met zijn Mitsubishi N4 die een dikke minuut voorsprong had op de Mitsubishi van Jean-Fred Colignon. En de mooie prestatie van de fantastische Ford Escort "proto" van Pieter-Jan Mayaert, 25e in het algemeen klassement.
Bij de Juniors was het uiteindelijk Gilles Pyck die de wedstrijd won. De piloot van de Peugeot 208 R2 werd opgehouden de dag ervoor maar profiteerde van de platte band van Thibaut Mazuin om de overwinning binnen te halen. In R2 is het de Nederlander Timo Van der Marel (Opel Adam) die zich net voor de regionale piloot Jean-Louis Boesmans (Ford Fiesta) weet te plaatsen. In de historische klasse gaat de overwinning naar de mooie Ford Escort van Serge Daco voor een andere Escort, die van Patrick de Blauwe. Dirk Deveux, 3e, is Belgisch kampioen in de categorie. 94 wagens op 137 hebben uiteindelijk de wedstrijd uitgereden.
Deze 46e editie van de Rally van de Condroz zat vol spanning en inhaalmanoeuvres, gelukkig zonder belangrijke problemen op vlak van veiligheid. Afspraak binnen een jaar voor een minstens even intense 47e editie...
Keywords :