26 Februari 2011  -  BRC
Rally van Haspengouw
Pieter Tsjoen controleert
De aanpassing van Pieter Tsjoen aan zijn nieuwe Citroën C4 WRC verloopt erg vlot. Na de eerste vijf proeven heeft de topfavoriet al een voorsprong van 58" op zijn naaste achtervolger, local hero Jonas Langenakens.

-"Nochtans heb ik zeker nog niet het onderste uit de kan gehaald. Ik heb nog veel marge in de remzones en we rijden met de ALS in de minst agressieve afstelling," vertelde Pieter Tsjoen.

De overige WRC-piloten hadden het moeilijk. Voor Alexandre Romain was die vaststelling heel begrijpelijk, aangezien het zijn eerste wedstrijd met een WRC is.

-"Ik rem nog veel te vroeg en vooral het spelen met de handrem lukt me niet. In een op de twee haarspelden laat ik de motor afslaan. Dat kost een pak tijd. Voor het overige is de C4 WRC, zelfs in de minst agressieve afstelling, enorm nerveus. Wie zegt dat rijden met een WRC makkelijk is, mag het zelf eens proberen. Het is veel moeilijker om de limiet van deze Citroën in te schatten dan de limiet van een Lancer Gr.N."

Ook Melissa Debackere is op zoek naar vertrouwen. De Subaru Impreza WRC reageert agressief en in een gladde remzone in Lincent, liet de jongedame uit Wervik zich even verrassen. Haar teamgenoot, Dominique Bruyneel, is uit de wedstrijd verdwenen, na een cardanbreuk op de allereerste proef. Die andere Super 2000, de Skoda Fabia van Bernhard Ten Brinke, ging aanvankelijk goed mee met een derde plaats na KP 2, maar toen ging het fout.

-"Ik was even vergeten dat ik niet meer in een WRC zit, maar in een Super 2000. Ik probeerde mijn podiumplaats te verdedigen, maar in Zepperen schoten we van de baan. Ook in Lincent maakte ik nog een fout, waardoor we naar de 7de plaats gezakt zijn," vertelde Ten Brinke.

Jonas Langenakens zette een kanontijd neer in Zepperen. Hij staat na 5 proeven zelfs op de 2de plaats algemeen. Stéphane Lhonnay volgt, als tweede in Klasse 3, op de vierde plaats, terwijl Raphaël Auquier op de 6de plaats volgt. Auquier maakte een paar foutjes en mist competitieritme na een lange pauze.

Bij de voortrekkers is Hermen Kobus naar de laatste plaats gezakt wegens een oververhitte motor op KP 2. Kris Princen is voorlopig ongenaakbaar voor Hans Weijs Jr, terwijl Ghislain de Mevius met zijn Peugeot 207 R3T vooral kampt met een te stugge vering.

BRC   26 Février 2011
Rally van Haspengouw