Topfavoriet Pieter Tsjoen voldeed perfect aan die status, want op een overtuigende manier pakte hij (na Haspengouw en TAC) zijn derde opeenvolgende zege dit seizoen, meteen ook al zijn achtste in Namen.
Gezien het hoge kwaliteitsgehalte, waren er tal van speculaties dat diverse teams hier stokken in de wielen van de Citroën C4 WRC van Pieter Tsjoen konden steken. Maar… niemand was in staat om de regerende kampioen en de laatste winnaar van deze rally iets in de weg te leggen. Na een voorzichtige start vrijdagavond op de Citadelle sloeg Pieter zaterdagmorgen, via een uitstekende bandenkeuze meteen toe. Enkel een klein probleem met de intercom verstoorde even zijn opmars, maar uiteindelijk was hij in 15 van de 22 kp’s de snelste ! “Deze achtste zege kwam er inderdaad eenvoudig, al moesten we toch alert blijven om gepast in te spelen op de wisselende weersomstandigheden en geen verkeerde bandenkeuze te maken.”
Een strategie die alvast niet lukte voor enkele andere WRC-piloten, want zowel Philippe Stéveny (ophanging stuk na een foutje), David Bonjean (buiten tijd na een sortie), de Nederlander Edwin Schilt (olie-radiator) en ook Jonas Langenakens (zaterdagavond buiten tijd na de dubbele lekke band, terwijl hij zondagmorgen door een sortie ook niet lang genoot van super rally) moesten de strijd voortijdig staken.
Jonas liet de strijd voor de resterende podiumplaatsen dus over aan Patrick Snijers en Mathias Viaene, die respectievelijk twee en drie besttijden op de tabellen reden. In tegenstelling tot Tsjoen en andere deelnemers reed dit trio wel één of meer keer lek op Natoye, mogelijk het gevolg van een kwaadaardige daad (aangezien de politie er zaterdagmorgen drie kg nagels aantrof) of… was het omwille van het te diep aansnijden van de koorden ?
De Nederlanders Van Loon (die met zijn Ford Fiesta WRC voor een Belgische première zorgde) en Bolhaar (die eveneens een uitstekende zaak deed i.f.v. het kampioenschap van Nederland) maakten net voor Tim Van Parijs (die zaterdag een warm moment beleefde op Malonne) de top5 compleet. Tim stuurde zijn Porsche 911 GT3 naar een knappe zesde plaats net voor de beste Gr.N-wagens.
In deze laatste categorie beleefden we het laatste belangrijke voorval van dit weekend, aangezien De Cecco in de allerlaatste proef lek reed, waardoor Bob Colsoul in extremis de zege pakte. De teleurstelling was dan ook enorm bij Cedric. Nadat hij zaterdag Cunin (uiteindelijk derde met zijn Evo9) moest voorlaten werd Bob finaal dus beloond voor zijn doorzettingsvermogen.
Opmerkelijk was ook de prestaties van Stéphane Lhonnay, die zijn WRC-debuut maakte , al werden ze door o.a. een neutralisatie, een lekke band en… de betrouwbaarheid van zijn Skoda Octavia WRC, helaas niet beloond met een ereplaats. Idem eigenlijk voor Chris Van Woensel, die zijn BMW 130i naar de 14de plaats en winst in GrM stuurde, maar zonder een probleem met de transmissie…
Hoewel de strijd zich in de Citroën Racing Trophy interessant aankondigde, zorgden de vroege opgaves van Raphaël Auquier (Kp2 – versnellingsbak) en Kevin Demaerschalk (Kp4 – benzinepomp) ervoor dat Caren Burton snel vrij spel had in het DS3-peloton, terwijl ook de Fransman Victorien Heuninck evenmin moeite had om vanaf het begin de rangschikking van het C2 R2 Max-peloton aan te voeren .
Hoewel ook hij dat vanaf de eerste kilometers deed in de Ford Fiesta Sport Trophy, ging de zege uiteindelijk toch niet naar Hugo Arellano, want vier kp’s voor het einde ging hij van de baan, zodat de zege uiteindelijk naar Adrian Fernémont ging. Een andere streekpiloot Jordan Scaillet eindigde op de tweede plaats, terwijl de regerend kampioen Bob Kellen als derde over de meet ging.
Keywords :
rally, belgische, brc, tsjoen, wallonïe, citroën, C4, WRC