10 April 2012
Tsjoen blijft ongeslagen
Het wordt een mooie Pasen voor Pieter Tsjoen en Eddy Chevaillier. Het duo domineerde de TAC Rally, de tweede manche van het BFO Belgian Rally Championship, van start tot finish met hun Citroën C4 WRC.

Met deze overwinning behoudt de titelverdediger het maximum van de punten in het kampioenschap, nadat hij eerder ook al de Rally van Haspengouw op zijn naam schreef.

"Dankzij een gewijzigde transmissie en een geslaagde testdag, voelde ik vandaag de C4 WRC veel beter aan dan vorig jaar," vertelde de winnaar. "Op de eerste proef vanochtend, in de regen, sloeg ik meteen een kloofje en stelselmatig heb ik die voorsprong iets verder uitgebouwd. Maar, zonder te forceren of risico's te nemen."

De tweede plaats ging naar zijn belangrijkste challenger voor de titel, Patrick Snijers. Met de Mini WRC reed Snijers een beresterke wedstrijd, maar pas op de allerlaatste proef kon de Mini een snelste tijd op de tabellen zetten. In de eerste helft van de wedstrijd had Snijers de handen vol met Freddy Loix, die profiteerde van de natte omstandigheden om de WRC-piloot onder druk te zetten met zijn Peugeot 207 S2000. Maar, eens het droger werd, moest Loix tevreden zijn met de derde plaats, natuurlijk wel als winnaar in Klasse 2, de categorie voor atmosferische tweeliters.
"Ik heb vandaag maximaal aangevallen. Van start tot finish hebben we op de limiet gereden met de Peugeot en onderweg hebben we de afstellingen sterk verbeterd met het oog op de Rally van Ieper. Ik heb ervan genoten," lachte Freddy Loix, die volgende week de tweede wedstrijd van het Frans kampioenschap zal betwisten.

Mathias Viaene leek lang op weg naar de 4de plaats, maar een motorpanne besliste er anders over. Na een rampzalige bandenkeuze, slicks in de regen, reed Jonas Langenakens een achtervolgingswedstrijd, die hij toch nog bekroonde met een mooie 4de plaats, voor Paul Lietaer, die zijn 35-jarige carrière vierde in deze TAC Rally met een 5de plaats. David Bonjean viel door een lekke band terug naar de 6de plaats, terwijl Tim Van Parijs (koppeling) en Ferdi Biesheuvel (sortie) een mooie klassering helemaal in het water zagen vallen.

Vincent Verschueren tikte met zijn VW Polo S2000 als 7de aan. Andy Lefevere, 9de, was met zijn BMW M3 de snelste met een tweewielaangedreven wagen. In Klasse 3 ging de overwinning naar Philip Barbier, na een turboprobleem bij Bob Colsoul en een lekke band voor Cédric De Cecco. Bij de GT's ging de overwinning naar Guino Kenis, die zijn sortie van Haspengouw mocht doorspoelen met champagne in Tielt.

In Historic besliste Didier Vanwijnsberghe het duel met Gunther Monnens in zijn voordeel. Kris Cools won het RACB Rally Criterium voor Alain Renkin. De twee Mitsubishi's made by Colsoul werden op het podium vergezeld door de Subaru van Tjoens.

02 Avril 2012