02 Mei 2012
Opnieuw dubbel voor Citroën
De Citroën-rijders, sinds vrijdag aan de leiding van de Rally van Argentinië, wisten in Zuid-Amerika ook een indrukwekkende dubbel te scoren. Sébastien Loeb en Daniel Elena tekenden voor hun zevende opeenvolgende overwinning in Argentinië. Het Frans-Monegaskische duo deed dat net voor teammaats Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen. Door deze topscore doen zowel rijders als team een uitstekende zaak in het wereldkampioenschap.

Na twee lange openingsdagen bleek ook het menu voor de slotdag van de Rally van Argentinië indrukwekkend. Vanaf 8 uur kregen de deelnemers Matadero-Ambul voor de wielen geschoven, de langste chronorit in het WRC sinds jaren. De 65.74 km, afgewerkt in iets minder dan 40 minuten, brachten de Citroën-boys niet echt problemen op.

De lus ging verder met twee monumenten van de wedstrijd: Mina Clavero-Giulio Cesare en El Condor-Copina. Na KP15 had Hirvonen het verschil met Loeb verkleind tot 0.2 seconden.

“En verder dan dat zal het niet gaan”, stelde de Fin bij zijn terugkeer in het assistentiepark. “Ik was niet met opzet sneller dan Seb, maar we hebben onze bandenslijtage anders ingedeeld en daarom kon ik de kloof wat verkleinen. Nog concentreer ik me op de Power Stage: ik ben echt van plan om mijn banden te sparen om in die laatste proef de volle pot te pakken.”

“Ja, geen problemen voor ons”, bevestigde Loeb. “Met de zachte banden maakten we niet de beste bandenkeuze, maar dat had geen grote gevolgen. De lange KP was echt… lang. Ik dat dat het sneller zou voorbij zijn, maar ik had toch moeite om me tot het eind te concentreren. De situatie is onder controle, we blijven zo tot de finish doorgaan.”

Zoals verwacht liet Hirvonen tijdens de twee KP’s voor de Power Stage een handvol seconden liggen. Op de PS, afgewerkt op de laatste kilometers van El Condor, ging de Fin voluit en scoorde hij de tweede tijd. Twee punten extra voor het WK dus.

“Een perfect resultaat voor het team en mijn 20 punten van dit weekend laten me toe om naar de derde plaats bij de rijders te klimmen,” rekende Hirvonen uit. “Ik ben ook heel blij met het tempo dat ik tot zaterdagmiddag kon vasthouden. Ik heb de DS3 WRC nu nog wat meer onder de knie en kan haast niet wachten op de volgende rally’s.”

Sébastien Loeb beleefde niet alleen veel plezier aan zijn zevende zege in Argentinië, het was ook de 70ste WK-zege uit zijn carrière. “Na de nulscore in Portugal is het goed hier opnieuw voorin te finishen. Alles liep perfect dit weekend. Hoewel de eerste chronoritten niet in ons voordeel speelden, bleven we kalm en hebben de wedstrijd uiteindelijk onder controle gekregen. Ik hou van deze rally, want het parcours is altijd schitterend. Het doet altijd heel veel plezier hier te kunnen winnen.”

Thierry Neuville finishte op een vijfde plaats, ondanks een koprol op de openingsdag. Die vijfde plaats is meteen zijn beste resultaat ooit in het WK. “Ik ben blij met die uitslag, ondanks de fout op de eerste dag. Maar die fout heeft ons uiteindelijk maar één plaats gekost. Ik denk te kunnen stellen dat de snelheid er wel is, maar nu moet ik consistenter rijden. In Griekenland moet ik absoluut foutloos blijven, dat wordt mijn enige doel daar.”