FR
Partners
26 Juni 2011  -  BRC
Geko Ypres Rally 2011
De zevende voor Freddy !
Rond 22u30 zijn de eerste overgebleven wagens van deze geslaagde Geko Ypres Rally voor een allerlaatste keer op het podium aangekomen op de Grote Markt in Ieper. En voor de zevende keer in de geschiedenis van deze wedstrijd was de eerste auto die van Freddy Loix.

Vorig jaar was Freddy Loix zijn weekend begonnen met een hevige strijd met Kris Meeke, die uiteindelijk op zaterdagnamiddig in de fout ging. Vanaf dan was het de Czech Jan Kopecky die zich vastbeet in die tweede plaats en vooral de druk bleef houden op Freddy tot aan de finish. Uiteindelijk haalde de Limburger toen na een hevige strijd het hele weekend zijn 6de zege binnen in de Kattestad.

Dit jaar was het enerzijds gemakkelijker en moeilijker. Gemakkelijker want zowel de forfait van Jan Kopecký(Škoda Fabia S2000) al voor de start, en devroege opgave van de Peugeot 207 S2000 van Thierry Neuville (KP1) en het verlies van belangrijke seconden van de andere « Leeuw » van Brian Bouffier(fout in KP2 et 3), maakten de weg open voor Freddy Loix. Guy Wilks (Peugeot 207 S2000) was nog de enige die zich probeerde vast te klampen aan de Loix-trein...tot zaterdagnamiddag toen hij na een dubbele lekke band wegzakte naar een plaats net binnen de top 10.En dan moeilijker want vanaf dan moest de Škoda BFO-piloot zich concentreren op zijn eigen wedstrijd en ritme zonder een fout te maken. Niet zo gemakkelijk natuurlijk alsof het lijkt...Maar Freddy is een echte professional en wist zijn taak perfect te vervullen en pakte zo een schitterende 7de overwinning en versterkt hier het record van het aantal overwinningen die hij voorig jaar reeds op zijn naam schreef.

Los van het succes van Freddy Loix, die trouwens één van de weinigen was die alle valkuilen kon omzeilen, werd dit laatste gedeelte van de rally vooral gekenmerkt door de opgave van Bernd Casier die zijn Skoda Fabia S2000 jammergenoeg aan de kant diende te zetten met een gebroken stuurbekrachtiging.Heel jammer voor de westvlaming want hij wist net Hans Weijs voor te blijven voor de 3de plaats. Patrick Snijers (MINI Countryman S2000) wist niet lang van zijn vierde plaats te profiteren want hij ging van de baan en verloor meer dan een minuut in Heuvelland (KP16).Kevin Abbring met de Citroën DS3 R3T verloor ook jammergenoeg zo'n 15 plaatsen toen hij na een foutje de wagen naast de baan zette op KP14.Cédric Cherain reed een sterke wedstrijd met zijn Renault Megane RS en wist de referentie Kris Princen voor te blijven tot hij op Watou vermogen verloor. Eens dit opgelost,ging het echter helemaal mis op Heuvelland want na een lekke band miste hij een remzone en zette de wagen in de graskant. Iets verder in het klassement merken we de puike prestatie op van Ghislain de Mévius met zijn Peugeot 207 R3T. Maar ook hij zag de eindmeet niet : van de weg op KP16. Hij was toen 2de in de klasse 5 die uiteindelijk gewonnen werd door de Ier Tommy Doyle (Renault Clio R3). Een bewogen einde van de rally dus.

In de andere categoriën zagen we een mooie overwinning voor Jonas Langenaekens in de klasse 3 na een hevige strijd met Anthony Martin voor Kris Princen. Kevin Demaerschalk, wist ook indruk te maken dit weekend en won niet alleen de Citroen C2 R2 Max maar ook de BFO Award. In de Citroen C2 R2 Max werd Xavier Baugnet tweede en Nicolas Damsin derde. De winnaar in de Ford Fiesta Sport Trophy werd Vincent Verschueren voor Bob Kellen en Frédéric Perrard, maar de snelste Ford Fiesta R2 was de ongenaakbare Claudie Tanghe.

In het IRC kampioenschap wordt Freddy Loix de nieuwe leider voor Bryan Bouffier die zelf ook een goede zet doet in het kampioenschap. Inhet ERC, vervangt de ene Luca de andere. De opgave van Betti gaf de weg vrij voor Rossetti om de volle punten te pakken in deze competitie.

De volgende IRC manche gaat door van 14 tot 16 juli in de Sata Rallye Açores Rally.

Final classification

1. Loix-Miclotte (ŠkodaFabia S2000), 2:40'03''9 ;

2. Bouffier-Panseri (Peugeot 207 S2000), + 1'41''6 ;

3. Weijs-Degandt (ŠkodaFabia S2000), + 3'56'9 ;

4. So?owow-Baran (Ford Fiesta S2000), + 6'06''8 ;

5. Snijers-Gitsels (Mini Countryman S2000), + 6'20''0 ;

6. Wilks-Pugh (Peugeot 207 S2000), + 6'33''8 ;

7. Kruuda-Järvegia (ŠkodaFabia S2000), + 6'40''6 ;

8. Gardemeister-Suominen (ŠkodaFabia S2000), + 6'57''4 ;

9. Rossetti-Chiarcossi (AbarthPunto S2000), + 7'25''0 ;

10. Ten Brinke-Thierie (Škoda Fabia S2000), + 7'37''3 ;

...

Leadership

SS1 to 18 : Freddy Loix

Scratches

Loix : 9 scratches ; Mikkelsen : 4 scr. ; Wilks : 3 scr ; Bouffier : 2 scr.

 
 
Previous
BRC   25 Juin 2011
Geko Ypres Rally 2011
Freddy Loix baas in eigen huis
Condroz Rally   17 Août 2011
Lees meer