Détenteur des droits des Douze Heures de Huy, le Royal Automobile Club of Belgium (RACB) a décidé de logiquement confier l’organisation de cette pièce maîtresse du sport automobile belge au Motor Club de Huy qui s’impose depuis l’an dernier comme le parfait héritier. Comme le veut une certaine tradition dans notre pays, c’est sous la forme d’un rallye de régularité pour voitures du temps d’avant que les Douze Heures de Huy ont donc repris le cours de leur belle histoire…
Le samedi 9 mai, trois boucles seront disputées par les concurrents au départ de l’Avenue des Ardennes, avec trois passages sur la Grand-Place de Huy, tandis que le tracé privilégiera des routes du Condroz dont la réputation n’est plus à faire. « Comme lors des éditions précédentes, les Douze Heures de Huy 2015 compteront deux catégories distinctes, explique Olivier Rocour au nom du Motor Club de Huy. Une pour les pilotes seuls à bord, à la manière d’autrefois, et une pour les équipages plus traditionnels. Les voitures admises devront avoir été construites avant 1976, tandis que chaque boucle aura une longueur de plus ou moins 135 kilomètres, soit un bon 400 bornes au programme de la journée. Chacune des boucles sera riche de 10 tronçons de régularité, avec 75 prises de temps effectuées à l’aide du système Tripy. Histoire de coller à l’histoire, des contrôles horaires (CH) seront organisés dans des cafés, ce qui permettra aux spectateurs de plonger dans l’ambiance de cette épreuve différente à bien des égards. »
Signalons pour être complet que le parcours sera dévoilé 15 jours avant le départ de l’épreuve, ce qui permettra aux concurrents, et notamment aux pilotes en solo, de le mémoriser.
S’il est encore un peu tôt pour dévoiler la liste des participants déjà en ordre d’inscription, précisons d’emblée qu’Yves Noelanders, véritable ogre des Douze Heures de Huy avec deux victoires et deux deuxièmes places, sera de la partie pour poursuivre son œuvre et revendiquer un troisième succès au volant de sa spectaculaire Volvo PV544. Nul doute néanmoins que la concurrence ne l’entendra pas de cette oreille le samedi 9 mai prochain. On vous tient au courant dans une prochaine communication officielle…
Naar het voorbeeld van Liège-Rome-Liège, de Marathon de la Route of de Tour de Belgique, maken de Douze Heures de Huy zonder twijfel deel uit van het Belgische autosporterfgoed. Het palmares van de wedstrijd, die in 1954 voor het eerst georganiseerd werd door de afdeling uit Hoei van de Royal Motor Union, werd geopend door Gilbert Thirion aan het stuur van zijn Porsche 356. Vele anderen zullen hem volgen tot in 1969, wanneer de rally verdwijnt die bekendstond om het feit dat de rijders zich alleen aan boord bevonden. Ze moesten dus hun lijnen verzorgen maar ook de rol van corijder op zich nemen. Een echte kunst…
De Royal Automobile Club of Belgium (RACB), rechtenhouder van de Douze Heures de Huy, heeft logischerwijs beslist om de organisatie van dit meesterstuk van de Belgische autosport toe te vertrouwen aan de Motor Club van Hoei, die zich sinds vorig jaar manifesteert als de perfecte erfgenaam. En zoals een zekere traditie dat wil in ons land, wordt het volgende hoofdstuk in de prachtige geschiedenis van de Douze Heures de Huy geschreven in de vorm van een regularity wedstrijd voor auto’s van weleer…
Op zaterdag 9 mei worden drie lussen betwist door de deelnemers die aan de start staan op de Avenue des Ardennes, met drie doortochten op de Grote Markt van Hoei. Het parcours zal zich concentreren op de wegen van de Condroz, waarvan de reputatie uiteraard vaststaat. “Net als tijdens de voorgaande edities, telt de Douze Heures de Huy 2015 twee afgescheiden categorieën”, legt Olivier Rocour in naam van de Motor Club van Hoei uit. “In de eerste klasse zitten de rijders alleen aan boord, zoals dat vroeger het geval was, en in de andere vinden we meer traditionele teams terug. De toegelaten wagens moeten gebouwd zijn voor 1976, terwijl elke lus ongeveer 135 kilometer lang zal zijn, goed voor een totaal van 400 kilometer na de volledige dag. Elke lus bestaat uit 10 sectoren waarin 75 keer wordt afgeklokt met behulp van het Tripy-systeem. En om de geschiedenis te respecteren, vinden die tijdcontroles plaats in de lokale cafés, waardoor de toeschouwers nog meer kunnen genieten van de sfeer van deze aparte wedstrijd.”
Om volledig te zijn, vermelden we dat het parcours vijftien dagen voor aanvang van de rally wordt vrijgegeven, waardoor de deelnemers, en dus ook de rijders die alleen aan de start staan, de nodige studietijd krijgen.
Het is nog wat vroeg om een deelnemerslijst de wereld in te sturen, maar we kunnen wel al verzekeren dat Yves Noelanders, een echte oger van de Douze Heures de Huy met twee zeges en twee tweede plaatsen, van de partij zal zijn om zijn succes voort te zetten en misschien wel een derde succes te behalen aan het stuur van zijn spectaculaire Volvo PV544. Er bestaat echter geen twijfel dat de concurrentie het niet zover zal willen laten komen op zaterdag 9 mei. We houden u op de hoogte in een volgend officieel bericht…
Keywords :
Communiqué